onsdag 16 oktober 2013

Kalvlever med knaperstekt bacon

Ännu en fantastiskt fin dag. Sol, vindstilla och som mest 14,5 grader på yttertempen i norrläge. Jag tog mina stavar och gick in till Viken. Där plockade Janne upp mig när han kom åter från fisketuren som han åkte ut på i morse. Han kom hem med två torskar, en stor och en liten samt ett stim sill. 25 av sillarna hänger nu i röken och 20 frös jag in. Även torskfiléerna åkte in i frysen.


Nu är det nog snart dags att sätta in fikonträdet i uterummet. Det sista lilla gröna fikonet kommer nog inte att mogna. Sent i eftermiddags tog jag cykeln när jag skulle in till Höganäs för att handla. Det var fortfarande lika fint väder.


I dag har jag stekt en kalvlever på 6 hg. Jag smulade ner en tärning grönsaksbuljong och hällde på kokt vatten och lite torkad Oregano. Det fick stå på svag värme. När levern var klar tog jag upp och skar den i tunna skivor, lade ner dem i grytan igen bland morötterna och löken. Hällde på grädde och redde av såsen med lite mjöl samt stänkte ner lite Coloritsoya för färgens skull. Det åt vi i kväll tillsammans med kokt potatis, knaperstekt bacon och lingonsylt. Fantastiskt gott, vi åt upp alltihop.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter