fredag 18 oktober 2013

Hamlet och Cyklisten på Helsingborgs Stadsteater

Jag levde verkligen upp till epitetet "Kurlturtant" i går. Först besökte jag och en kvinna som jag jobbar som ledsagare åt, stadsteaterns foaje. Vi började med att inta en god svampsoppa med nybakat bröd, kaffe/te och en liten kaka.


Sedan tittade vi på "Cyklisten" som framfördes av skådespelaren Peter Perski. En föreställning om passionerad cykling, längtan och om att hålla balansen. Fenomenalt att kunna "hålla låda" i en hel timme utan uppehåll och dessutom var det  intressant från början till slut.

Vid femtiden åt maken och jag middag. Oxtungan som jag hade kokt dagen innan åt vi med riven pepparrot, potatismos och grönsaker. Ummm! Så gott det var.

Strax efter sex hämtade min svärdotter Anna mej. Hon bjöd mig på Hamlet som började klockan sju. Den går på storan på Stadsteatern. Vi satt på rad åtta, andra raden från scenen. Kanonbra platser i mitten. Publiken varnades innan föreställningen började, att det var starka scener. Blod och ond bråd död.
En dam bakom oss reste sig och sa högljutt "jag klarar inte mer" sedan gick hon. Det var i begravnigsscenen i andra akten. Föreställningen var jättebra. Vilka skådespelarprestationer! Jag förstår att den har fått fina recensioner. Två av de manliga skådespelarna tillät sig att improvisera lite med publiken, vilket var mycket uppskattat och lockade fram flera hjärtliga skratt.

Långt om länge fick jag med mig maken till Väla. Han har länge behövt köpa nya byxor. Oh, så besvärligt
det var. Man skulle kunna tro att han var straffkommenderad. Han styrde stegen till Gantbutiken,. där var det mesta enligt honom i barnstorlekar (= normal herrstorlek).  Under protest följde han med mig till Dressman, lika charmig och tillmötesgående som en trumpen GW Persson. Vi (jag) hittade ett par snygga  mörkblå chinos, men tyvärr inte i hans storlek. Affärsbiträdet hänvisade oss till affären intill, Dressman XL. Där hade de samma chinos i makens storlek. De inhandlades samt ett par grå i jeansmodell.
Nu får han prova dem hemma i lugn och ro, så får vi se hur de sitter.

Citat
"Den fattige saknar mycket, den girige allt."
Publilius Syrus, syrisk-romersk antik poet

Själv saknar jag inte allt, men rätt så mycket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter