tisdag 8 oktober 2013

Ebba Witt-Brattström ingen hen

Den här insändaren var införd i HD förra veckan. "Snälla ledarskribenter, sluta använda "hen" i stället för han och hon. Ordet är en främmande och konstruerad företeelse inom det svenska språket. Finns det någon som vill bli kallad för "hen"? Hörde på radion att till och med robotar får sig tilldelat ett kön, han eller hon. Numera kan man dessutom själv välja vilket kön man vill tillhöra. Eva Viken

Jag har nyss tittat på TV2 och "Min sanning". Den som intervjuades var litteraturproffesorn (obs ej litteraturproffesorskan) Ebba Witt-Brattström. Hon är en av Sveriges främsta feminister och är helt emot ordet "hen", hon vägrar ta det ordet i sin mun. Ja, jag och flera av mina vänner tycker också att det är ett riktigt onödigt och glyttigt ord. Själv skulle jag bli förolämpad om någon talade om mig som "hen".

På Arbetsförmedlingen, där jag jobbade i 25 år, är jobben könlösa. Man söker jobb som till exempel snickare, kock, affärsbiträde, polis, lärare, dansare, präst, barnskötare och läkare, för att nu bara nämna några yrken. Pratar man om en speciell  person i ett visst yrke säger man till exempel att det är en kvinnlig/manlig polis och ett manligt/kvinnligt affärsbiträde. Svårt, obegripligt? Nä jag tror inte det.

Margareta Krook var en fantastisk kvinna med stor pondus. Vid ett tillfälle när hon blev intervjuad, sa hon till journalisten, "jag är inte skådespelerska, jag är skådespelare".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter