lördag 13 oktober 2012

Helsingör, Hornbaek och Gilleleje

Maken hade tänkt åka ut och dra upp sill i dag. Men, när han tittade ut vid sextiden i morse hällregnade det. Han vände åter till bingen. Vid frukosten föreslog jag att vi kunde ta en tur till Helsingör och köpa whiskey. På lördag ska vi uppvakta en man som fyller åttio och jag tror att han skulle sätta värde på en flaska god whiskey. Vi besöt att ta med bilen över och göra en dagsutflykt. Det regnade fortfarande och var krabb sjö när vi åkte över. I Helsingör handlade vi snabbt vad vi skulle ha och körde sedan norrut. När vi kom till Hornbaek var det fint väder. Solen lyste och mina solglasögon låg hemma, så jag fick gå runt och kisa. Vi flanerade runt i hamnen. En man stod och rökte sill som han sålde, tre stycken för tjugo kronor. Vi blev inte sugna, de var väldigt hårt rökta. I hamnen finns en klädesbutik som säljer kvalitatskläder, bland annat Red Gren, Armani och Gant. Maken provade en snygg tröja från Polo, som tyvärr var för stor! Ok det var 4XL. Jag provade ett par mörkblå Armanijeans som det var 30 % rabatt på - men de gör tydligen storlekarna mindre nu för tiden. I Gilleleje var det lika fint väder. Även här gick vi runt i hamnen. Fiskarna (alltså de som drar upp fisk) stod på bryggan och rensade sina nät, bland annat från döda fåglar. En man hade en hel hög med stora fåglar bredvid sig på bryggan samt trasig fisk. Han var milt sagt inte glad. Nej, de tar ju fisken och förstör näten.
Vi gick in till Adamsens Fisk och köpte deras erkänt goda krabbsallad med mycket och stora bitar krabbkött.
Utanför affären stod den här lilla damen och väntade på sin husse. Hon är fem år och heter Tilde. När vi kom hem vid femtiden var det fint väder även här. Jag rostade varsin brödskiva, lade på strimlad sallad och en driva av krabbsalladen samt en hög med rensade räkor som blev över i går kväll. Strödde över hackad dill, dekorerade tallriken med tomatklyftor och gurkskivor. Det var riktigt lyxiga och jättegoda mackor. De dämpade hungern fram till den senare middagen. Nu klockan tio sitter maken i en soffa och sover. Jag ska gå in och väcka honom för han snarkar högljutt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter