onsdag 24 oktober 2012

Båtupptagning och stekt sill

Jaha, de va den sommaren. I år har vi inte varit ute med båten en enda gång! I söndags tog Robert, min son (på bryggan) och maken Janne (i båten), upp båten. Tvättade den med högtryckstvätten och stallade in den i en lada för vinterförvaring. Många tycker att sommaren har varit helkass, men jag har badat flitigt i havet, så det har faktiskt varit både soligt och varmt i vattnet. Men när maken varit ledig på helgerna, så har det antingen blåst småjävlar (=kraftig blåst) eller regnat småspik, ofta både ock samtidigt. I lördags däremot var det riktigt fint väder. Enligt meteorologerna var det över 21 plussgrader i Helsingborg och så gott som vindstilla. Vad gjorde maken och sonen då? Jo, de åkte ut och fiskade med en av Helsingborgsbåtarna. De hade tack och lov haft en skön dag på sjön även om fiskelycken inte var så stor. I söndags knaperstekte jag den stora feta sillen som drogs upp i lördags. Vi åt den alla fyra med mjukstekt lök som jag kryddat med kinesisk soya lite salt och socker samt ett gott potatismos smaksatt med klippt persilja, rårivna morötter och givetvis nykokt lingonsylt. Jag hade visserligen sillos i huset flera timmar efteråt, men det får man stå ut med, sillen var jättegod. Till efterrätt hade vi helstekta äpplen med kanel och socker samt vaniljvisp. Såg precis på väderkartan i TV. I norra Sverige är det 8 minusgrader. Här har det som mest varit 10,5 plussgrader i dag. Vilken skillnad! Jag har jobbat på "Friskis" några timmar i dag. Det blev många trevliga samtal, både med kollegor och motionärer. I kväll har jag ätit en helstekt spätta och nu sitter jag med en kopp pepparmyntte som jag lagt några skivor färsk ingefära i. Bra mot förkylning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter