torsdag 25 mars 2010

Våren är här och revolutionerande forskningsrön!


Jag läser i dagens HD att den NV-skånska våren är en månad sen. Statistiskt sett brukar den komma den 19 februari. I år kom den inte förrän den 17 mars.

Då är det kanske så som Karin Boje skaldade, "visst gör det ont när knoppar brista - varför skulle eljes våren tveka?"

Den här hösten och vintern har jag drabbats av den ena sjukdommen och åkomman efter den andra. Det har inte varit någon hejd på eländet, men nu ser det ut att ha vänt (jag håller tummarna) och tack och lov har jag kunnat börja motionera igen.

Jag fortsätter att läsa i HD, att nu har amerikanska forskare kommit på något alldeles revoutionerande. Nya rön visar att man går ner i vikt om man tar en rask promenad varje dag och minskar på kaloriintaget!
Nä men! Skulle detta vara en nyhet? Ja kanske för amerikanarna.

Hur som helst, detta resultatet kom man fram till genom att följa 34.000 medelålders kvinnor i 13 år.

En sommar bodde jag i Atlanta några veckor. Jag har aldrig sett så många gravt överviktiga människor, både barn och vuxna, stoppa i sig så mycket sött och fett i jätteportioner, som när vi var ute och åt, vilket vi tyvärr gjorde allt för ofta. Oh vad jag längtade hem efter "riktig" mat.

Väldigt många amerikanare motionerar så lite som möjligt. Varför gå när man kan ta bilen, även när det rör sig kortare sträckor. Som till exempel att tömma brevlådan, den satt på uppfarten till villan där jag bodde, och dit var det säker en 20 -25 meter.

Så visst, det där med motion och rätt mat kan säkert vara en nyhet för många? Hoppas bara att man nu kan nå ut med den informationen. Det skulle bespara många en hel del onödigt lidande.

Klockan är nu elva och yttertempen står på 12,1 grader i skuggan. I dag ska jag ta fram min cykel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter