onsdag 17 mars 2010

"Dåliga" flickor i receptionen, snuskigt hög lön och låg pension

En av tjejjerna som jobbar i receptionen på "Friskis" har fått lunginflammation, stackaren. Vi andra som jobbar där, hjälps åt att ta hennes pass. Jag (som fortfarande går på halvfart) ryckte in några timmar i eftermiddags. Det var skönt att komma igång igen och jag behövde verkligen inte förta mig. Sålde endast ett gymkort och en engångsavgift, så det var ingen stor kassa att redovisa.

I dagens HD läser jag att Deutsche Banks chef Josef Ackermann, förra året tjänade 93 milioner kronor! Han leder därmed den Tyska löneligan. Jawohl! Duktigt jobbat Josef.

Jag ifrågasätter inte hans kompetens och duglighet men - kan en bankman, eller någon annan man eller kvinna för den delen, verkligen göra skäl för så mycket pengar?

Då kan man ju undra hur mycket den är värd som räddar liv? Läkare och brandmän till exempel. Hur värderar man de olika arbetsuppgifterna?

En av funkisarna på "Friskis" berättade att hon uppbär en ynkligt låg pension. Det fick jag veta när jag frågade om hon skulle följa med på ett intressant föredrag i Ängelholm och erbjöd henne en plats i min bil. Hon ville väldigt gärna men tyvärr, de 150 kronor som det kostar att gå på föredraget, har hon tyvärr inte utrymme för i sin budget.

Nu är hon inte på något sätt ensam om att ha det så, men det är ju verkligen ingen tröst att många andra har det lika dåligt.

Oavsett om man före sin pension har arbetat, varit sjukskriven, hemma och skött om familjen eller varit arbetslös i kortare eller längre perioder, så ska man naturligtvis kunna leva drägligt på sin pension.

Min väninnas 80-åriga mamma som är sjuklig och svag och går med rollator, har svårt att själv städa och klara sina hushållssysslor. Tyvärr är hon inte berättigad till någon plats på särskillt boende, ej heller till hjälp i hemmet. Att själv anlita städhjälp tillåter inte hennes ekonomi. Hon har inte heller längre råd med sin fasta felefon utan har fått skaffa sig en mobil som är billigare.
Ska det verkligen behöva vara på det här viset? Usch vad jag blir arg!

"Skänk mig livets överflöd - och jag kan undvara det nödvändigaste."
Oscar Wilde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter