måndag 22 mars 2010

Internationella vattendagen


Vet ni vad det är för dag idag? Jo, "Internationella Vattendagen". Det hade jag ingen aning om förrän jag hörde det på nyheterna.
I eftermiddags gick jag, som vanligt, utmed havet, från Gamla Lerberget till Höganäs - och hem igen.

Vilken förmån det är att få bo så nära vattnet. Att gå här nere är som balsam för själen, oavsett årstid och i alla väder.

Det är ständigt föränderligt och skiftar från ljust grönt till mörkt bleckblått. När det är lugnt och stilla ser ytan ut som ett sidentyg.

Då det blåser upp till orkan i byarna, låter det som om havet ryter och de stora vågorna har skummande toppar. Det händer att jag kör ner med bilen och bara sitter och tittar på det praktfulla skådespelet.

Jag är helt betagen i havet. Tror aldrig att jag tröttnar på att titta på det.

Mannen som står ute i vattnet fiskar med fluga. Han hade tur med vädret idag.

"Förnöjsamhet, det är konsten att ha tråktigt utan att ledsna på det."
Hjalmar Mehr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter