torsdag 25 februari 2010

Vinterkräksjuk


Phu, vilket dygn jag har bakom mig. I går morse vaknade jag före klockan fem, frös och mådde pyton. Jag låg i det längsta innan jag fick störta upp och ut i badrummet. Hann precis lyfta på locket till toa innan jag kräkte. Det var bara lite vätska, sen stod jag där och ulkade luft. Sköljde munnen och svalde några klunkar vatten innan jag åter rasade ner i sängen. Den vilan blev inte långvarig. Det dröjde inte länge förrän jag åter hulkande hängde över toastolen. Jag pendlade mellan frossa och svettningar.

Så höll det på hela dagen. Jag pendlade mellan en soffa, sängen och toa. När jag hade tagit tempen på eftermiddagen och den visade 38,5 ringde jag vårdcentralen. Sköterskan sa att det är många nu som har vinterkräksjukan så du har säkert också blivit drabbad sa hon, den brukar vara över efter 24 timmar. Jag fick rådet att koka upp en liter vatten tillsammans med 6 teskedar socker och en halv tesked salt. Kyla ner det och dricka det med en tesked. Jag fick i mig nästan hela litern innan jag släckte klockan halv tio. I morse vaknade jag halv åtta, jag har alltså sovit tio timmar i ett sträck!

Nu har jag ätit frukost, en kanna te och två knäckemackor. De närmaste 48 timmarna ska jag, på grund av smittorisken undvika att träffa andra.
Just nu skulle jag ändå inte orka med att träffa någon. Känner mig rätt så klen.

Hörde nyss på de regionala nyheterna att en ny typ av kräksjuka grasserar och att den har ett häftigt förlopp, men går fort över. Då är det säkert den som har drabbat mig.

Nu har jag fönstret på vid gavel i sovrummet och lakanen ligger i tvättmaskinen. Senare idag ska jag sanera toaletterna och köket.

Veckans tulpanbukett är gul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter