måndag 8 februari 2010

Varma grisar och tänd på Qigong



De här gullegrisarna står i Höganäs på varsin sida om gatan och vill förmodligen gå över till varandra. Till julskyltningen brukar man lägga halm under och runt omkring dem. Nu har någonstickat halsdukar till dem så att de inte ska frysa. Förra året hade man stickat benvärmare till giraffen.

Igår hade Marianne Telford workshop på "Friskis" i Höganäs. Vi var en stor skara, mest kvinnor naturligtvis, som andäktigt lyssnade på hennes föredrag om Qigong och Tai Chi, och om hur de är kopplade till traditionell kinesisk medicin.

Sedan fick vi prova på både Qigong och Tai Chi för att väcka qi (energi) och uppleva känslan när qi strömmar genom kroppen och bidrar till inre stillhet. Vi avslutade med gående meditation.

Uppriktigt sagt så upplevde jag vare sig några energiströmningar genom kroppen eller någon inre stillhet, men det kommer säkert med tiden, bara man lär sig rörelserna övar, övar, övar. Jag var fullt upptagen med att hålla balansen. Det såg jag att de andra också var, utom två tjejer som kunde det här. De behärskade tekniken, men så hade de också gått flera kurser för Marianne och har lång erfarenhet. Den ena av dem är min klasskamrat Harriet. Hon flöt fram över golvet som en älva.

Jag fattar inte hur drygt tre timmar kunde gå så fort. Nästa gång Marianne har en kurs i Qigong ska jag absolut anmäla mig.

Ikväll har jag varit och simmat 1000 meter. Vi var inte så många i bassängen så det flöt på bra (flöt - den var inte så dum). Efteråt satt jag en stund i bubbelpoolen innan jag gick in i bastun. Tror inte att jag ska sitta uppe så länge till. Kryper nog till kojs när jag druckit upp mitt te.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter