söndag 14 februari 2010

Alla hjärtans dag, havsörnen och sälarna (tumlare)


Den här vackra buketten fick jag av maken i fredags, med anledning av alla hjärtans dag idag.
Långskaftade med stora marsipanskära knoppar. Hoppas att de håller ett tag.
Idag var det riktigt skönt promenadväder. Vindstilla, sol och precis över nollan nere vid havet i Gamla Lerberget. Först gick jag till Höganäs och vände.
Åter i Gamla Lerberget träffade jag på Lennart, en gammal fiskare som sedan länge gått iland. Flera mornar nu, har han genom en stor kikare från andra våningen på sin väninnas hus, spanat på en havsörn. Den sitter på en sten en bit ut i sjön. Enligt Lennart har den stora brunspräckliga fågeln klor som är cirka en decimeter långa. Fiskare kan ju ibland ta i, men det kan mycket väl vara så att de är så stora. Han har hört att det finns några örnar till i närheten.
Nu har sälarna kommit tillbaka. De dyker upp varje vinter. Strax söder om hamnen i Gamla Lerberget en bit ut i sjön ligger tre stora sälar på varsin sten. Jag har sett dem där nu i över en vecka. De låg där idag också. Två andra sälar rör sig runt dem i vattnet.
Maken som varit ute och fiskat idag, kom hem med två torskar, en liten makrill och tolv riktigt stora sillar. Allt utom makrillen hamnade i frysen. Den ska jag äta i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter