torsdag 7 augusti 2014

Öresundsfiske

Ah! Ännu en Gudabenådad dag. Halv åtta i morse var det 20 grader i luften och 21,1 i vattnet. När jag stod nedanför bryggan och sträckte på mina 172 cm samt stod på tå så räckte vattnet mig upp till hakan. Det var klart och fint och nästan vindstilla. Underbart. Alla morgonbadarna var där.

Klockan elva styrde maken och jag ut ur hamninloppet i Gamla Lerberget för att åka ut på en liten fisketur. I "Kånken" hade jag lagt ner tre flaskor mineralvatten och två päron. Det var synd att jag inte tog en termos kaffe och några mackor med mig. Men maken tyckte att det var onödigt. Vi skulle ju inte vara ute så länge. Nähä, det blev fem timmar.
Vi körde söderut och var nästan nere vid "Fria bad". Vi var även över på danska sidan. När "silla tv´n pep till stannade vi och släppte ner pilkarna. Tyvärr fick vi bara småtorsk. Vi lät sex gå tillbaka i havet och tog bara hem två.


Min torsk var ungefär 50 cm lång. I kväll har vi alltså ätit torsk igen. Det var tre dagar sen sist. Men det är ju både nyttigt och gott, och lätt att variera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter