torsdag 14 augusti 2014

Alexandra von Schwerin, slottsfru på Skarhults slott

Även i dag har jag jobbat som ledsagare. Vi åkte på en mycket trevlig utflykt. Kvinnan jag hjälper syns i bakgrunden.


Vi besökte bland annat Skarhults slott och jag gjorde en ny trevlig bekantskap, nämligen slottsfrun Alexandra von Schwerin som bor med make och barn på Skarhults slott. Det är en driftig kvinna som har skrivit en bok om "Kvinnomakt" och även gjort en utställning på sitt slott om "Den dolda kvinnomakten". 500 hundra år på Skarhults slott.


Vi fick en inblick hur man levde förr. Man kunde lätt piffa till byffébordet med en påfågel och lägga en björnfäll nedanför bordet. Men då får man förstås först skjuta påfågeln och björnen. Har man en uppstoppad svan kan man lämpligen lägga den i ett fönster i matsalen, dekorativt.


På den här tavlan hittar jag min väninna landshövdingen Meta. Hon finns på raden längst ner. Men makt?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter