torsdag 29 juli 2010

Vaska skumpa och småäta lax


När jag besökte Mölle Fiskrökeri i fredags var där knöfullt med folk. Att många var turister gick det inte att ta miste på - det hördes.

Det är förvånande att så många vet så lite om fisk, mängden man behöver och hur man tillagar den.
Stockholmsparet som jag trängdes bakom skulle ha sju personer på middag och de skulle bjuda på färsk lax. Killen som expidierade dem visade fram en fin laxsida som han påstod skulle räcka (nja). Damen som skulle ha lax pratade nasalt och med tydliga och spetsiga i:n. Hon bad honom skära bort ett rejält stycke av rumpan (på laxen) innan hon blev nöjd. Det som blev kvar såg ut att räcka till fyra normalportioner. Fast vad vet man, de kanske inte tycker om fisk.

Jag berättade det här för min son när han tittade in i lördags. Nej sa han, man varken äter eller dricker i Stockholm. Har du inte hört sa han att kidsen runt Stureplan "vaskar skumpa". Nej, det har jag inte, vad är det? Jo, man beställer in två flaskor skumpa sedan säger man åt servitören att "vaska den ena". Alltså att hälla ut den ena i vasken. Jamen hallå!!!
Då pratar vi verkligen om spritmissbruk. Att hälla ut dyra droppar till ingen nytta?
Jag har väl aldrig tidigare hört något bära sig så dumt och omoget åt. Tänk att inte kunna demonstrera sin rikedom på bättre sätt. Sanslöst.

Nästan lika dumt är det att beställa in skumpa, bara för att sedan spruta den runt omkring sig. Numera är det förbjudet att göra det inomhus på restaurangerna. Tror jag de´.

Man kan ju undra var de har lärt sig de här fasonerna. Från föräldrarna kanske? Förmodar att det är deras pengar som ungdomarna sätter sprätt på. Själv har de ju inte mer än nätt och jämt slutat skolan. Skrämmande om det är dessa som ska styra Sverige i framtiden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter