lördag 10 juli 2010

Sjösättning och +36 grader i solen








I onsdags körde jag och M som jag är ledsagare åt, till Knaves kafé i Mölle. Det var varmt och soligt. Vi tog in varsin "Stjerneskud" som är en rostad brödskiva med stekt spättafillé, remouladsås och brynta champinjoner. M tog ett glas kallt vitt vin och eftersom jag körde så drack jag vatten. Vi satt länge och njöt i den underbart ljumma kvällen av utsikten och maten.

Äntligen! Nu har vi sjösatt båten. Förra helgen hade vi inte tid. Vi hade gäster, gräset skulle klippas och båten fick den sista finputsningen.

Men nu blev det äntligen av. Son och svärdotter hade inte tid att vara med. Inte nog med att de skulle handla för en romantisk supé ikväll, det är deras bröllopsdag. De har även fullt upp med sin trädgård och anläggningsarbetare.
Men att sjösätta den lilla båten går snabbat. Det är bara att backa ner båtkärran med båten från slipern.

Sedan tog vi en runda till Höganäs och var inne i hamnen och vände. Trots att det var kanonfint väder med svag vind, så var det fullt med bryggseglare.

När vi hade förtöjt i vår hemmahamn i G:a Lerberget, gick vi ut på bryggan och badade. Vattnet var klart och varmt. Vi flöt omkring en god stund, för i vattnet träffade vi Christer, en granne som vi pratade med. På bryggan och piren träffade vi fler grannar och bekanta så det blev rätt så mycket pratat. Jag stod med ryggen mot solen, nu kan jag både se och känna att jag har bränt mig på ryggen.
Sent i eftermiddags kom son och svärdotter hem till oss. De hade gått en runda till hamnen. Vi satt i skuggan i trädgården. Anna och jag blev serverade varsitt glas kallt vitt vin av maken, han och Robert tog varsin GT.
I kväll har vi ätit matjessill. Lite senare ska vi ha jordgubbar. Vi sitter i trädgården, här är det härligt svalt nu, och lyssnar på fotbollsmatchen mellan Tyskland och Uruguay. Precis nu tog matchen slut, det blev 3-2 till tyskland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter