måndag 16 mars 2009

Trädfällning

Lördagen ägnade vi åt trädfällning. En drygt 12 meter hög björk skulle ner. Gudrun hade knäckt en grov gren som hängde nästan helt avbruten och den stora kronan utgjorde ett rejält vindfång. Vi var rädda att nästa storm kunde ställa till med större skador på björken och eventuellt skada hus eller bilar. Maken som gjort det här många gånger tittade och beräknade noga hur den skulle fällas. Med en 12-meters stege, rep, en nyservad motorsåg och mig som hjälpreda skred vi till verket. Allt gick som planerat - tack och lov. Du milde vad det blev mycket ris. Allt asade jag bort själv till baksidan av häcken. Det lär bli många turer till tippen innan vi fått bort alltsammans. Stammen och de grova grenarna sågades upp i 30-centimeters bitar. Grannen som myseldar med ved tog tacksomt emot det. Grannen och maken transporterade det över gatan med varsin rullebör (=skottkärra). Det tog nästan 5 timmar, och vi var ganska möra när det var klart. Vädret var på vår sida, det var vindstilla och halvklart. På kvällen skulle jag titta på melodifestivalen. Maken gick och lade sig kl 20.30. Själv somnade jag i soffan just som juryn skulle avge sina röster, och vaknade med ont i nacken kl 22.30. Jag såg reprisen på söndagen. Vi har kvar en björk, minst lika stor som den vi fällde, och den ska få stå i fred. Det blev onekligen tomt efter den andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter