måndag 9 mars 2009

Grattis Barbie!

Världens mest berömda docka fyller 50 år idag.

Jag vet ingen annan 50-åring som uppmärksammats så mycket i hela medievärlden som just Barbie. Tänk att denna evigt unga kvinnodocka har kunnat bli så populär. Säg Barbie och alla vet vem du menar.

När jag var liten lekte man bara med babydockor. Barbie var inte född då, annars hade jag säkert tjatat mig till en. Barbie föddes vuxen 1959. Hon var lång och slank, hade stor byst och getingmidja. 1997 blev midjan bredare och brösten mindre, så att hon skulle se yngre ut. Hon hade en pojkvän som hette Ken, men honom gjorde hon slut med 2004.

Denna populära leksak måste vara en guldgruva för upphovsmakaren.
500 miljoner docker har sålts och fortfarande säljs det en Barbiedocka varannan sekund!Otroligt!

Fast jag kan förstå att småtjejer tycker det är kul att leka med henne och alla hennes kläder och assecoarer. Något som däremot förvånar mig, är att så många vuxna kvinnor vill se ut som hon. Jo det finns faktiskt de som öppet gått ut och talat om att de gjort om sig med Barbie som förebild. Ja men hallå.....??!!!

Varför i all världen opererar man sitt ansikte och sin kropp för att se ut som denna inteligensbefriade docka?
Nåja, det finns väl en och annan bland dessa kvinnor som inte har alla hönsen hemma.


Jag plockade fram min gamla docka idag, hon heter Anna-Lena och är hur oglamorös som helst - men älskad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter