fredag 6 mars 2009

Gynekologen, te och visum till Gotland

Igår besökte jag min gynekolog för den årliga undersökningen. Allt såg tack och lov bra ut även i år. Han skrev också ut ett recept på "ilskepiller" som varar i ett år. Det är svaga hormonpiller som gör att jag slipper flickbrus, även kallat vallningar, och humörsvängningar. Tänk vad ett litet piller om dagen kan höja livskvalitén. För mig är det lika viktigt att gå på den här undersökningen som att gå på mammografiundersökning när jag blir kallad. Nu har jag alltså genomgått den årliga besiktningen av mig själv och fått godkänt. När läkaren var klar med det han skulle göra började vi prata om olika tesorter. Hans favorit är Helsingborgsblandning som han tyckte jag skulle prova. Sagt och gjort, jag gick ner på Thehuset och köpte ett hekto med mig hem. Mina favoriter är annars Munkte, S:t Hans kvartersblandning och Den Raude, som alla kommer från Kränku i Visby på Gotland. Min son och svärdotter besöker Fårö ett par gånger om året. Jag har sagt åt dem att de inte får lämna ön utan att ha köpt med sig flera påsar te från Kränku med hem till mig. Det mesta av teet lägger jag i frysen. På så vis har jag alltid färsk te. Det påminner mig om när jag var nyanställd på Arbetsförmedlingen i Lund, detta var 1972. En kollega, lika ny som jag, skulle en dag skriva in en kille från Gotland. Hon frågade om han hade arbetstillstånd och uppehållstillstånd (AT och UT)!!! Detta skulle vi nämligen skriva i deras journal. Alla utländska medborgare var tvungna att visa detta tillstånd om de skulle skriva in sig som arbetssökande. Jag drog henne lite avsides och talade om för henne att Gotland ju faktiskt tillhör Sverige. Jag har sällan sett någon bli så röd om kinderna och stammande ursäkta sig för den här killen. Men så småningom blev hon en mycket duktig och omtyckt arbetsförmedlare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter