lördag 9 november 2013

Simon Arne och mingel

Vädrets makter var med mig idag. Det har regnat hela dagen, så makens jobb med att fixa till vårt uterum fick anstå idag.
Vid frukosten upplyste jag honom om att vi skulle vara lite kulturella och gå på en vernissage eller helst två.
Vi började med att köra till Tommarps kungsgård, där för övrigt maken aldrig varit, för att gå på Höganäsaren Simon Arnes vernissage. Åh, vilka häftiga tavlor han skapar och vilka underfundiga titlar de har. De är så bra! Den som ändå hade haft en av dem.


För tio år sedan ställde han ut där på sin 50-årsdag. Då var jag också där. Nu när han blir 60 är han tillbaka. En hel del av den Skånska kultur- och kändiseliten var där och vimlade. Där syntes bland annat skådespelaren Gunilla Poppe från Domsten, journalisten Lasse Olsson (som jag var framme och hälsade på) som jobbar på Radio Malmöhus och bor i Höganäs. Man kunde heller inte låta bli att lägga märke till Lars Wilks, konstprofessor och omdebatterad skapare av bland annat "Nimis". Han var som vanligt omringad av sina livvakter. Ja jösses!

Där var många andra kända ansikten kända från tidningarna Se&Hör och Hänt i veckan. Ja, jag var ju som sagt var också där!
Efter att ha gått runt och beundrat Simon Arnes konst, körde vi till Ängelholm för att gå på Ulf Ekbergs vernissage på "Galleri Moment". När vi skulle passera biografen "Röda Kvarn" såg vi att där var fullt med folk som stod både ute och inne och vimlande med tallrikar och ett vinglas. Vi blev nyfikna och gick in i foajen. Där fick vi en tallrik med två stora fint dekorerade snittar, en med rökt lax och en med brie ost på. Till detta serverades stora fyllda glas med rött eller vitt vin samt Ramlösa.
Jag frågade några som stod vid ett "ståbord" vad det var för evenemang. De visste inte heller, hade bara liksom vi ramlat in av en tillfällighet. Fast jag tror ju att det var en filmpremiär, men vilken?

När vi ätit och druckit gick vi till "Galleri Moment". Där fanns inte en människa. Galleriet stängde klockan två. Vi kom dit kvart över. Så snopet.
Vi körde hemåt och till "Fingrar kan" i "Blå hallen" i Höganäs. Där var det gott om folk, några av dem stannade vi och pratade med, bland andra Kerstin och Bengt från Gamla Lerberget. Det fanns många godsaker att smaka på, sill, bröd, korv, ost, sylt och honung. Vi köpte två burkar honung med valnötter och saffran samt en burk senap.

När vi körde hem blåste det riktigt ordentligt. Det var gråväder och riktigt gropigt på sjön. Solnedgången var säregen.

I kväll har vi ätit en liten (8 hg) kalvstek. Jag stekte den med Rosmarin och öste den med en Coca Cola som gör den lite vild i smaken, det blev en god sky att göra sås på, jag hällde i vispgrädde och vin. Till detta hade vi brysselkål, slantade morötter, mjölig potatis och som sagt var den goda såsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter