söndag 3 november 2013

Alla helgons dag

När jag köpte bullar i går morse hade man även premiär på lussekatter, så jag köpte varsin till det häpnadsväckande priset av 17 kronor stycket! Det tyckte jag var dyrt för en liten vetebulle med svag saffranssmak. Men, men, det var ju nyhetens behag så det fick kosta.

Innan vi körde hem tog vi en omväg inom Domsten. I en trädgård såg vi den här ruskiga "trädgårdskonsten". Gravstenar, en med inskriptionen R.I.P, spindlar, spöken och andra rysligheter. Utanför ett annat hus var ett jättestort spindelnät uppspänt för ytterdörren och spindlar invaderade framsidan av huset.



Aldrig i livet att jag skulle tillåta något sådant på vår tomt. Uhh! Jag som har spindelfobi.

När vi körde längs med havet vid fyren "Svinbådan" vinkade jag ut till min kusin Bengt som maken och jag, för flera år sedan "sjösatte" efter hans kremering. Bengt ville inte ha någon kyrklig begravning, ligga på någon kyrkogård eller minneslund, utan bli sänkt i havet. Han bad mig ombesörja det, så en morgon vid femtiden när havet låg som en spegel, körde vi ut med vår båt och genomförde hans sista vilja. En enkel och stämningsfull  ceremoni.
Nu är det ju inget som man gör hur som helst. Det krävs tillstånd av Länsstyrelsen, vilket vi hade.

Vid femtiden kom Robert och Anna. Robert hade rökt räkor, så det hade de med sig samt limealioli. Räkorna var fortfarande lite ljummiga. Det hade vi till förrätt. Underbart gott, det blev inte en räka kvar. Jag bjöd på två stekta gödkycklingar (skulle egentligen köpt ungtupp men hittade ingen) som jag fyllt med katrinplommon och äpplebitar. Till detta självklart brysselkål, rödkål, kokt potatis och gräddsås.Stekta äpplen och vaniljvisp till efterrätt samt kaffe och avec.

Maken var nere på "gubbadagis" (= Ruffen på hamnplanen) i förmiddags. Det tog några timmar. Jag körde en maskin tvätt och tog sedan mina stavar och gick in till Höganäs och vände. Vinden var sydvästlig så det var en ganska sval och jobbig motvind på hemvägen, men jag hade klätt mig därefter, började med toppluva idag.
I eftermiddags kom Robert och Anna igen. Han behövde klippas så jag tog fram trimmern, det blev en hel del som åkte av, jag friserade även hans ögonbryn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter