tisdag 31 augusti 2010

Semestern fortsätter i Alsace i Frankrike







Åh, en så´n underbar morgon det var idag sol, vindstilla och +10,3 grader.

Jag gick upp klockan 07.00. Tömde diskmaskinen, dukade fram till frukosten och körde igång en maskin fintvätt. Tog in HD (Helsingborgs Dagblad) innan jag cyklade till Kakboden i Höganäs för att köpa nya bullar.

Jag har haft ont i mitt vänsterben (höften?) sedan i vintras. Det har bara blivit värre. När vi var i Österrike köpte jag murmelsalva som lär göra underverk. Den har hjälpt folk i mer än 150 år. Jag maserade in den både morgon och kväll, men nä då, inte katten hjälpte det.

I går ringde min väninna Kinna, hon tyckte att jag skulle gå till min husläkare, så det gjorde jag dag. Enligt honom kan det vara slemsäcksinflammation eller en förslitning på höften. Han ville ge mig en kortisonspruta, men jag tackade nej. Du kommer nog när du inte längre står ut med smärtan sa han. Jag står ut med rätt mycket. Fick remissen med mig till röntgen och ultraljudsundersökning av höften. I morgon ska jag ringa runt och fråga var det är kortast väntetid.

Fortsättningen på vår semester.
Innan vi lämnade Tyskland stannade vi till i en liten by och handlade i en affär där allt man hade var hemlagat. Eget rökt kött till exempel.
Sedan körde vi till Alsace i Frankrike. Där bodde vi några nätter i en underbart vacker liten by som heter Eugusheim. Storkarna har ett permanent bo på ett tak i centrum snett över gatan där vi bodde. På det här hotellet har vi bott några gånger tidigare.

De har en restaurang på bottenplan. Deras kock är vida berömd så det gäller att beställa bord i god tid. Vi åt där varje kväll. Deras choucroute på fisk och surkål går inte av för hackor. Den åt jag två gånger. Maken tog den traditionella med olika sorters fläsk och korvar.

Frukosten här är spartansk, jämfört med den man får i Tyskland. Där åt maken råbiff varje morgon. Här fick vi i alla fall nya frasiga wienerbröd. Bagaren som har affär tvärs över gatan öppnade sin butik klockan sju varje morgon. Det klingade i dörrklockan varje gång en kund kom och gick.

Även här sökte vi upp och handlade av de vinodlare som vi har erfarenhet av från våra tidigare resor. Det blev alltså ytterligare några kartonger gott vitt vin att lasta in i bilen.

I kväll har vi ätit stekt rödspätta (köpt). Det var två rejäla lock som jag stekte i smör. Över dem en driva av stekta champinjoner. Till detta våra egenodlade Vikenpotatis. Ahhh! det är inte mycket som slår en sådan måltid.

Nu har vi precis ätit glass och blåbär.
Om jag kommer in på min blogg så syns vi i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter