måndag 30 augusti 2010

Semestern fortsätter i Moseldalen

På fotot sitter Titti längst ner till vänster, därefter jag och närmast fönstret Lena.
Närmast fönstret till höger sitter Conny, Janne och Björn (visst är det så du heter?).

Efter övernattningen i Tyskland körde vi den 8 augusti till Moseldalen. Klockan 15.00 checkade vi in på hotell Zum Guten Onkel i Bruttig. Feuerwehr (brandkåren) hade fest här i byn. Som vanligt när brandmännen ordnar en fest så var det tjo och tjim.


Här låg vi i 5 nätter och naturligtvis passade vi på att köpa gott vitt vin från de vingårdar som vi brukar besöka och handla på.

Två dagar (nej inte i sträck) åkte vi på Moselfloden. Vi tog lite olika färdvägar. Den ena dagen fick vi slussas. Det var ca 35 grader varmt så maken orkade inte sitta i solen hela tiden. Han gick ner under däck och tog en kall bier. Själv satt jag där uppe och njöt av kallt vitt vin alltmedan vi gled förbi vinfälten.

På den ena turen, där vi också åkte på en vinprovning uppe bland vinfälten, hade vi sällskap av två sällsynt trevliga par från Halland. Conny och Lena, och Titti och Björn (jag och namn ?). Herregud vilka underbara människor. När vi åkte båt på Mosel tog Titti in en flaska vin, den går säker åt sa hon. Det hade hon rätt i. Vi delade på den, hon och jag.

På kvällarna, som var härligt varma, promenerade vi längs med Moselfloden och såg laxforellerna hoppa upp efter flugor. Ett par kvällar stötte vi på, och hade en lång pratstund (på engelska) med ett par från Holland. Vi diskuterade svensk respektive holländsk sjukvård. Där kan jag ju säga att vi ligger långt framme.

Vi hade halvpension på hotellet, det vill säga att vi hade frukost och middag. På kvällen var det buffé. Det är märkvärdig hur alla spärrar släpper, vad det gäller mat och dryck, när man har semester. Det kan jag ärligt säga, att inget gick min mun förbi. Jag åt av allt, även efterrätterna, och det var sannerligen inte lite. Ok, det har blivit lite övervikt, men det ska åtgärdas. På onsdag börjar cirkelfys på Friskis.





Maken som har semester även den här veckan, har tvättar/putsat fönster idag båda på in- och utsidan på båda våningarna. Igåg dammsög han hela huset, jag tvättade alla golven och rengjorde dusch- och badrum samt gästtoaletten. Ah, så skönt att få städat!





Fortsättning på semestern följer i morgon - om det funker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter