fredag 12 december 2014

Senilteaterns jullunch på Örestrand


Så här hade jag piffat upp mig inför jullunchen med mina "skådespelarkollegor" i Senilteatern. Den stickade lilla jackan i ull kommer från Rose Bud i Danmark, den är lätt figursvängd, har en volang nertill och präglade tennknappar. Därunder en svart liten bomullströja samt svarta stuprörsjeans. Halsbandet som jag fäst en liten guldängel på är egentligen ett elastiskt pannband från F&S. Jag vände loggan inåt. Praktiskt att bara dra över huvudet.

Gunnel hade små silveränglar dinglande i öronen. Anita, Inga och Karin hade julgransbroscher. GeBe hade också en julbrosch på sin julröda blus. Alla hade klätt upp sig lite extra. Det var ju avslutning på det här verksamhetsåret. Julbordet var lika gott som i fjor. Det kostade 225 kr per person vilket var mer än prisvärt. Då ingick även Julmust, lättöl och Loka vatten. Mina absoluta favoriter var en underbart len och smakrik anklevermousse med portvinssky och vildsvinspatén med Cumberlandsås.

Som vanligt höll jag mig mest till sillasorterna, tre sorters lax, rökt ål, Jansons frestelse och ägghalvor dekorerade med högar av färska räkor. Sagolikt gott alltihop. Jag tog även en bit rökt lammfiol, umm den smälte i munnen.

Det var säkert inget fel på vare sig skinkan, syltorna, korvarna, köttbullar, de stekta revbenen, leverpastejen eller de inkokta grisfötterna och allt det andra heller. Men herre gud, man får ju inte plats med hur mycket som helst. Lite goda ostar ville jag ju också ha. Men jag skippade även ris a la Maltan, ostkakan med färska bär och vispgrädde samt struvorna (Ingas favorit), ett stort gottebord och frukt. Däremot tog jag kaffe på maten. Det var starkt och gott. Zoegas?

Ett par timmar i det här trevliga sällskapet gick fort. Den första snön föll utanför fönstren när vi satt och åt. Stormen Alexander lär komma in över oss vid åttatiden i kväll, så det är bäst att hålla sig hemma. Nu är vi lediga till i mitten av februari. Då drar det igång igen. Vi är bokade fram till i september 2015!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter