lördag 13 december 2014

Lucia fredagen den 13 december 1957



Tidningen Arbetet är från fredagen den 13 december 1957.
Jag fick vara Lucia på "min" skola Sorgenfriskolan i Malmö. Jag finns på fotot till vänster på sidan, det är det högra fotot med två små tärnor i fronten därefter Lucian som är jag och strax bakom till vänster ytterligare en tärna. Jag hade en likadan luciakrona som Malmös Lucia till vänster, samt en  slöja som stearinet kunde rinna ner på.Varför blev jag vald till Lucia? Jo jag var längst, hade långt blont hår och sjöng bra (sopran). I aulan fick jag sjunga solo a cappella. Bland annat "När det lider mot jul" även känd som "Det strålar en stjärna".
Tror inte att jag kulle platsa som Lucia idag. Håret är kortklippt och min röst är numera alt, fast jag är ju fortfarande lång (172 cm).

I samma tidning läser jag om en änka som skrivit till Erlander om en skatteskuld. Hon jobbar som städerska i ett statligt verk och tjänar 260 kr i månaden. Hon har bett om nåd att få skatten efterskänkt, som Stockholms stads prövningsnämnd påfört henne för ett folkpensionsbelopp, som hon inte uppburit. Stackars människa, jag hoppas att hon blev bönhörd och fick rätt.
Man kan också läsa om att Ingrid flyger till Roberto i Rom för att fira julen tillsammans.
Ja ja, olika falla ödets lotter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter