lördag 28 april 2012

Weber, grill, kol och tändareI

I morse körde maken och Robert (min son) och hämtade ut båten, som vi äger tillsammans, från vinterförvaringen. Den står nu på sonens och svärdotterns tomt. Kapellet som nu har många år på nacken, sjunger nog på sista versen. Jag har lagat och lappat det nu de sista tre åren. Ett par av mina kasserade jeans har fått tjäna som laglappar. Kapellet har blivit väldigt skört av sol, vind och saltvatten, så nästa år måste vi nog investera i ett nytt. I dag har jag besökt Ryds marknad i Höganäs. Det regnade lite lätt när jag körde dit, men tack och lov var det uppehållsväder när jag kom fram. Solen var till och med framme en stund. Här var som vanligt mycket folk. Många utflyttade kommer hem för att gå på marknaden och träffa gamla bekanta, dessutom har många av knallarna bra varor. Jag köpte kryddor hos Borgeby kryddor. Förnyade strumpförrådet, köpte fyra par svarta sockor med lös resår. En burk honung där bina hämtat nektar från Lind och Ljung. Den smakar och luktar lite, lite av mentol, mycket god. Förra veckan köpte maken en ny elektrisk braständare. En sån där som ser ut som en stor gaffel med sladd. Han påstod att den vi hade var för gammal, men den fungerade ju. Nåväl, den nya blev bara en engångständare á ca 150 kr. Han eldade nämligen upp handtaget första gången han använde den. Blir man trött, eller? Den här veckan har han köpt något annat att tända grillen med. Se fotot. Den här utrustningen samt två paket metatabletter kostade ca 280 kr. Man lägger två metatabletter i grillen och tänder på. I den runda behållaren lägger man kolen. När kolen glöder lägger man dem i behållare i grillen och köttet på grillgallret. Han provade den nya grilltändaren i kväll när han grillade en fläskfilé, den fungerade. Undrar om han har hunnit slänga den gamla grilltändaren. Man skulle ju kunna ha den i reserv. Nu ska jag titta på Robins på TV2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter