måndag 6 september 2010

Sundsgården och Hansi Hinterseer













Maken hann med en fisketur till i förra veckan. Han kom hem med sex stora fina torskar och en massa sill som han hängde in i röken. I dag har han börjat jobba igen efter semestern.

Jag körde till Sundsgårdens folkhögskola. Terminen började i dag och jag ville så gärna träffa mina "gamla" skolkamrater och Kent, vår lärare. Det var verkligen kul att se och prata med dem igen efter sommarlovet. Tyvärr kan jag inte gå mer än några veckor eftersom jag ska in och opereras. Men nästa termin fortsätter jag.

När jag kom hem i eftermiddags tog jag mina stavar och gick till Höganäs. Det var soligt, + 17 grader och så gott som vindstilla.
Fortsättning på semestern.
När vi lämnade Frankrike söndagen den 15 augusti klockan 09.00, regnade det. Vi körde till Westendorf i Österrike och välkomnades i fint väder av min son och svärdotter som bodde på samma ställe som vi. Vi fick några dagar tillsamman innan de körde till Eugusheim i Frankrike som vi hade lämnat.

Den 56 årige störtloppsåkaren Hansi Hinterseer är sedan många år en uppburen sångare i Österrike. Han är vida känd och populär även utanför landets gränser. Man dyrkar honom och marken där han går. Tidigare i sommar uppträdde han i Dysseldorf i Tyskland, vid den konserten klämdes 21 personer till döds.
Varje sommar ger han en konsert på tennisstadion i Kitzbyhl. Den arenan tar in 8.000 personer och där var knöfullt. Ett äldre norskt par som bodde på samma ställe som vi fick till sin stora lycka tag på två biljetter för 500 kr styck.

Torsdagen den 19 augusti körde vi till Kitzbyhl för att ta gondolbanan upp till Hannenkam. Vi brukar gå (klättra) ner ifrån startbåset. Strax nedanför ligger mousefelle. Lutningen är nästan 80% så det gäller att se var man sätter fötterna.

Sta´n var mer eller mindre avstängd. Det stod poliser vid alla större vägkorsningar. Parkeringen vid gondolbanan var fullsmockad med turistbussar, ca 100 stycken. Kön till liften var bred och lång. Alla åldrar fanns representerade, allt ifrån bebisar till riktigt gamla människor med rollator och i rullstol. Man köade i timmar för att åka upp och vandra tillsammans med Hansi. Därefter sätter han sig i en liten jolle på den lilla konstgjorda sjön däruppe och sjunger några låtar.
Detta lockade ca 12.000 personer som skulle upp till honom (hörde vi på nyheterna).
Ambulansen körde i skytteltrafik. En del kollapsade väl av att stå rakt upp och trängas i värmen. Räddningshelikoptern, den gula "Kristoffer 4" stod i ständig beredskap inte långt ifrån parkeringen. Vi hörde att den hade varit uppe på Hannenkam och hämtat folk.

Både damer och herrar bar på stora broderade och målade flaggor, banderoller och plakat där man bedyrade Hansi sin kärlek.

Man sålde hans senaste CD, t-tröjor med texten I love Hansi på, armband, tyg- och galonväskor, muggar och mycket mer med hans porträtt på. Det var inte billigt men allt såg ut att ha en strykande åtgång.

När vi kom tillbaks till bilen stod yttertemperaturen på + 38 grader. Vi körde därifrån.

Nästa dag körde vi dit igen för att åter försöka ta oss upp till Hannenkam. Det var nästan lika varmt idag.
Först skulle vi ta en promenad i stan. I dag hade man satt upp kravallstaket! Va nu då?
Jo, mitt i centrum hade man byggt upp en stor scen med plats för både en orkester och en kör samt talare. Orkestrarna fick avlösa varandra på scenen. Även Westendorf hade sin orkester där som spelade för honom. Där skulle också bland annat borgmästaren hålla ett tacktal till Hansi.

Inte vet jag hur jag bar mig åt, men plötsligt stod jag bara ca 50 meter från scenen och lyssnade på tacktal, musik och inte minst Hansi som även han höll ett tal. Han tackade staden, borgmästaren och alla sina fans och sjöng en sång (hela publiken kunde texten och sjöng med). Den otroligt vackra och välklädda damen som trängdes bredvid mig såg ut som om hon blivit frälst. Hon hade tårar i ögonen och verkade vara både blind och döv för allt annat utom Hansi.

Hur sjunger då Hansi, denne store, men korte lille man? Jo, i ungefär samma stil som Christer Sjögren. Man blir förvånad.
Tänkte att jag skulle ta ett kort på denne halvgud. Det var med nöd och näppe jag lyckades få upp min kamera, men jag lyckades fånga honom. Det är den lille mannen som syns ovanför den vita kepsen. På en mack köpte jag ett häfte om honom, den kostade en euro och det kunde det ju vara värt.

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter