onsdag 8 oktober 2014

Ärtsoppa med fläsklägg i Gamla Lerberget och Paella på hamnen i Helsingborg

Oj vad tiden skenar iväg. Det var ett tag sedan jag skrev på min blogg. Nu blir det mest på fb. Vore kul om ni ville bli mina vänner där. Sök på Sigbritt Lundin Gunnarsson.
I veckan har jag kokt 2,5 kg rimmad fläsklägg. På skyn kokte jag ärtsoppa. I går kom Robert och Anna, min son och svärdotter, hit och åt det med oss. Till detta hade vi som sig bör varm punsch. Därefter i ugnen, hela skalade äpplen som jag fyllde med kanel och socker, några smörklickar på det hela och en rejäl skvätt fläderblomssaft som jag öste äpplena med. Till detta vaniljvisp. Det var riktigt gott. Endast en ynka liten portion soppa och kött blev kvar. Vädret igår var mest blåst och regn så det var verkligen soppeväder.


I dag har vi ätit ute. Närmare bestämt nere vid hamnen i Helsingborg där det var matmarknad. Även idag har det blåst men det har varit soligt och fint hela dagen. Först strövade maken och jag runt och tittade och smakade på godsakerna från de olika länderna, och de var många. Vi tog (precis som förra året) varsin stor portion Paella. På en bädd av saffransris med bl a paprika och lök östes rikligt med stora räkor, bläckfisk, musslor och mycket annat gott. Jag tog även lite Tabasco på det hela. Mums.


Vi köpte även en halv längd (med andra ord en stor bit) apfelstrudel med oss hem. Förmodar att maken tar en bit av den ikväll. Jag ska iväg och måla och avstår nog kakan helt. Nöjer mig med te när jag kommer hem vid halvtiotiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter