lördag 20 september 2014

Oktoberfesten i Munchen, Bayern - och i Lerberget

Oktoberfesten som hålls i Munchen i Bayern är en jättestor ölfestival som arrangerades för första gången år 1810. Den anses vara världens största folkfest med flera miljoner besökare varje år. Under fjorton dagar kommer det att konsumeras inte mindre än sju (7) miljoner liter bier! 
Mycket av detta ska ju ut igen, så jag förmodar att man har ställt ut en massa "bajamajor" lite varstans.


På den tyska TV-kanalen ARD, som vi inte har, var det direktsändning från invigningen halv tolv idag. Vi såg den hemma hos Robban och Anna. De bjöd på lunch. Vi fick varsin delikat platta med tyska charkuterier, ostar och tyrolerbröd samt snaps och bier.

Jag har ju svårt för att gå så jag körde bil dit och hem. Nej, jag tog inte min Clio utan Volvon. Den är automatväxlade så den kan jag köra utan att använda vänsterfoten.

I eftermiddags ringde jag till min väninna Kici som bor i Victoria park ute på Limhamn (Malmö).
När vi hade prata en stund cyklade maken ner till hamnen. Det var skönt väder arton behagliga grader och även lite sol. När han kom hem igen en dryg timme senare satt vi fortfarande och pratade så Kicki och jag kom överens om att vi skulle fortsätta en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter