onsdag 3 september 2014

Benbrott på knäskålen

I måndags spelade vi som vanligt boule bakom "hoddorna" i hamnen. Det var en underbar kväll.


Efter matchen åt vi Berits jättegoda "gubbaröra" och knäckebröd. Till detta delade vi på en flaska rosévin. En ovanlig kombination men gott. Här sitter från vänster jag, Birgitta och Berit.

Senare på kvällen anslöt våra gubbs. När det blev mörkt klättrade vi upp på piren och tittade på en kille som stod nere i vattenbrynet och svängde runt med brinnande facklor. Jättefint. När jag skulle kliva ner från den ojämna stenpiren snubblade jag i mörkret och landade med mitt vänstra knä på en spetsig sten. Ok det gjorde lite ont, men det var inget emot hur det kändes och såg ut på morgonen i går. Jag fick tid på vårdcentralen halv tolv. Doktor Anna som undersökte mig skickade en remiss till röntgen. Där var jag klockan ett. Efter den röntgen blev jag skickad till magnetröntgen och därefter till ortopedakuten dit jag kom halv tre.
När jag hade blivit placerad på en brits med benet i högläge, ringde jag till "Friskis" och parkerade mitt medlemskort. Jag kan ju inte använda det på ett bra tag.

Halv sju blev jag undersökt av doktor Anders. Han talade om att jag hade ett benbrott på knäskålen, men som tack och lov inte behövde opereras. Syster Lotta kom med en spruta minst en decimeter lång och tjock som min stortå. Sprutspetsen var inte heller klen. Den stack doktorn in i mitt svullna knä och sög ut blodet som samlats där. Två gånger fylldes sprutan som sedan sprutades ut i en rondskål. Det var fullt med fettpärlor som flöt om kring där. Phu! Det lättade verkligen på spänningen.

Benet måste gipsas eller fixeras med skenor. Jag ville ha och fick som tur var skenorna. Dem ska jag ha i sex veckor. I början både natt och dag. Senare bara dagtid. Därefter ska knäet röntgas igen och sen blir det sjukgymnastik.

När jag var färdigbehandlad och fått på mig skenorna frågade systern mig om jag ville ha en fika. Om jag ville!?  Hon kom in med två fullkornsmackor, den ena med skinka och den andra med ost samt en mugg starkt och gott kaffe. Det smakade himmelskt. Jag ringd efter maken som kom och hämtade mig. Vi var hemma vid halvniotiden.

I eftermiddags tittade Gullvi, hennes man och lilla hund in. Gullvi ska vara stand in för mig på Senilteatern nu några gånger så hon hämtade rekvisita och texter. Det blev en trevlig eftermiddag med svalkande drycker. De fick några nyrökta sillar med sig hem.


Nu har svullnade lagt sig något på mitt vänstra knä men det är fortfarande svullet.
Jag ska ha det i högläge, men det är svårt att sitta stilla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter