onsdag 26 mars 2014

Kuba. Pippi på Kuba

På Kuba såg jag några fåglar som jag aldrig sett förut.


En helt svart fågel, stor som en koltrast och som hade ett högt, gällt (oskönt) läte. Stjärtfjädrarna satt lite annorlunda. Vi är vana vid att de sitter horisontalt, men på den här fågeln satt de vertikalt. Mycket märkligt. Den här som sitter på räcket till strandbaren brukade gå fram och ta pommes frites från handen.


En dag när jag som vanligt tog en promenad i vattenbrynet, såg jag de här pelikanerna. De störtdök ner i vattnet och tog fisk. Fiskarna var ca 10 cm långa och kom i stim.
Pelikanerna vankade också omkring på stranden. Helt orädda. De var vana vid att en man brukade mata dem. Jag tror att han gjorde det för turisternas skull.


Även den här måsfågeln, i storlek som en större gråsparv, uppträdde i flock på stranden. När de flög upp gjorde de det samtidigt och åt samma håll. Likadant när de sprang på stranden. Alla vände samtidigt som på ett givet kommando, och snabbt gick det. Visst ser den här fågeln lite busig ut med huvudfjädrarna som ser ut att vara bakåtkammade.


Det var underbart att gå i vattenbrynet, vattnet höll konstant 27 grader. Går man på andra hållet är stranden ännu längre, mot staden Varadero.

I dag har det blåst en kall ostanvind. Jag körde till simhallen och drog iväg tusen meter. Bubbelpoolen var full av föräldrar och barn så jag satte mig i bastun i stället.
Jag ska titta på "Pang i bygget", en serie som jag bara älskar. Sedan ska jag gå upp och lägga mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter