söndag 16 mars 2014

Kuba, besök på Rommuseet

En dag besökte vi Rommuseet i Havanna. Vi hoppade på rundtursbussen en liten bit från vårt hotell och klev av vid ingången till Rommuseet. Betalade några cuc (1 cuc = ca 6,50 skr) i inträde och fick en intressant guidad rundvandring som visade hur tillverkningen av rom gick till förr i tiden.
Här står guiden vid en gammal sockerrörspress.


Fabriksområdet från förr är uppbyggt skalenligt, tågen går, och allt ser ut som det gjorde förr då det var i drift.


Efter rundvandringen fick vi provsmaka några olika sorters rom. Därefter blev vi bjudna på Mojito, drinken som blev berömd tack vare Ernest Hemingway. Rom är Kubas aquavit och lika intimt förknippad med landet som cigarrerna. Havanna Club är den största tillverkaren av rom. Det finns nio olika sorters Havanna Club och man tillverkar trettiosex (36) miljoner liter rom per år. Man har precis kommit ut med en ny sort rom som heter Legendario, den innehåller 34% alc.volym och exporteras endast till Spanien.
I den pampiga entrén tog jag det här fotot av Janne.



Kuba är främst en jordbruksnation. Här odlas socker, tobak och frukt. Nu har vi fått se och smaka på det man framställer av sockerrör. Röker gör vi inte, men jag har ändå köpt några cigarrer. Det är ett fint hantverk, och att rulla dem kräver sin man eller kvinna.

I centrum av Havanna klev vi av bussen. Där stod de här två männen som skulle föreställa Ernesto "Che" Guevara och Fidel Castro. De ville gärna ha varsin cuc för att bli fotograferade.


På en gata hittade vi det här huset, Casa Putin. Slitet, nergånget och helt tomt. Undrar det har varit någon affärsrörelse eller härbärgerat någon? Ja inte var det Putin i alla fall.



Bussfärden gick vidare till bland annat Plaza de la Revolucion som är Kubas regeringssäte och landets politiska och ekonomiska nav. Här finns ett flertal regeringskontor, inklusive Fidel Castros presidentkansli i Revolutionspalatset.


Jag fortsätter med mina Kubaminnen i morgon.

Det har varit fint väder idag, så jag tog mina stavar och gick till "Friskis". Jag har inte varit där på evigheter, ok då några månader. Tränat där har jag i alla fall inte gjort på jättelänge. Men, jag har länge tänkt att lösa ett nytt årskort. Så vad väntar jag på egentligen?

Sussi som jobbar i receptionen ska gifta sig på lördag. Det blir i Höganäs kyrkas kapell. Kyrkan är nämligen stängd för reparation. Birgitta Servin, är en pensionerad präst, även hon har jobbat i receptionen samtidigt som jag jobbade där. Hon har konfirmerat Sussi och ska nu viga henne och hennes blivande man. Sussi är glad, förväntansfull och givetvis nervös inför den stora dagen.
Jag lovade komma och ta med mig kameran.

Tyvärr fick jag också höra en mycket tråkig nyhet. En av tjejerna som jobbade samtidigt med mej i receptionen, har nyss avlidit i cancer. Hon var jättetrevlig och en riktigt fin kompis som alltid ställde upp och bytte pass om någon annan behövde vara ledig. Det är mycket sorgligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter