fredag 4 oktober 2013

Matförgiftad på matmarknad

Det har varit matmarknad i Helsingborg. Hela veckan har man kunnat gå dit och äta en god lunch, man kunde välja mat från femton länder och även köpa godsaker med sig hem. Bland annat goda ostar, korvar, marmelader kakor och mycket mer. Maken och jag var där i onsdags och åt lunch. Han tog en spansk paella med havets frukter, som han tyckte var jättegod. Jag tog en polsk jägargryta med surkål och starka korvar och stark sås. Även den var jättegod. När den var uppäten fick jag omedelbart magknip. På eftermiddagen fick jag rusa in på toa. Sedan fick jag hålla mig nära den, tror att jag sprang dit minst tio gånger. På kvällen kräktes jag också häftigt några gånger. Hela jägargrytan kom upp. Därefter var jag tom och kunde bara ulka luft. Phu! Jag stupade i säng tidigt skakande av frossa.  Kände mig riktigt, riktigt klen. Sa åt maken att hålla sig på avstånd. Vid sådana här tillfällen är det skönt att ha mer än en toa. Maken fick inte gå på den jag gick. I går hade jag fortfarande lite magknip så jag höll mig hemma för säkerhets skull. Jag bytte lakan, sanerade dusch och toan och hängde ut rena handdukar. Rörde ingen mat i köket för säkerhets skull, visste ju inte om det smittade (salmonella?) I dag mår jag bra, så det var nog "bara" en matförgiftning.


Vi har haft hönsfrikassé till middag. Inte nog med att det är gott, det är även skonsam och nyttig mat. Jag kokte en gödkyckling på 1,3 kg med hela vit- och kryddpepparkorn, lagerblad, salt, morötter och persiljestjälkar. Såsen gjorde jag på spadet som jag kokte ner, redde av med lite vetemjöl och röde ner en blandning av ägg-gula, ättika, socker och mycket klippt dill. Till detta kokt mjölig potatis. Oh, så gott det var. Det räcker även gott och väl till en lunch, som maken ska ta med sig när han jobbar nästa vecka.
Jodå pensionären ska rycka in. Man ringde nämligen från hans gamla jobb och frågade om han kunde stötta dem några dagar nästa vecka. Det gör han så gärna. Han kör upp på tisdag morgon och kommer nog inte hem förrän på fredag kväll.
Själv kommer jag inte att ha några problem med att sysselsätta mig. Det är repetition med Senilteatern, tandläkarbesök (bara den årliga kollen), samt några timmars arbete som ledsagare. Jag hoppas att det blir  bra väder så att kan cykla och gå med mina stavar.
Nu ska jag gå upp och lägga mig med en tidning. Natti, natti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter