söndag 28 juni 2015

Fläderblommor och citron



I dag har jag klippt ner ca 50-60 stora och fina fläderblomsklasar någonstans i Söderåkra. Det fanns inte ett enda litet djur på dem. Jag skulle köpa fyra citroner med mig hem, men det var lättare sagt än gjort. Citroner verkar vara en bristvara i Höganäs. Först i den tredje affären hittade och köpte jag fyra citroner för sju kronor stycket. Inte så konstigt att de var slut. Nu är det nämligen högsäsong för att göra fläderblomssaft. I morgon kan det vara för sent. Om det börjar blåsa och regna är blommorna borta på ett kick. De blomklasarna som inte blir plockade bär så småningom frukt. Det blir svarta hyllebär och dem vill jag gärna plocka. Det blir en jättegod sylt av dem, dessutom rejält c-vitaminrik.
Bara genom att titta på fotot kan man känna den ljuvliga doften av fläder och citron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter