torsdag 18 september 2014

Målarkurs

Med högst ojämna mellanrum sedan massor med år tillbaka har jag då och då gjort en tavla, ja alltså i olja på duk. Jag är autodidakt (självlärd), så jag tyckte det var på tiden att jag fick lite vägledning av en som kunde hantverket.

Maken körde in mig till Rusta och jag gick in och frågade en tjej i personalen om de hade pannåer. Hon stod som ett frågetecken, visste inte vad det var för något, men nej, där fanns inga. Harald Nyborg på andra sidan gatan hade ett bra utbud. Dessutom till ett bra pris.

Nu har jag börjat på en målarkurs där ledaren är en kvinnlig konstnär. Eleverna var hennes man och åtta kvinnor. Vi var tre nybörjare och vi fick börja med att teckna samma motiv, solrosor. Sedan färglade vi med vattenfärger. Med rött, gult och blått lärde vi oss att blanda färger.

Vi var så  djupt koncentrerade på vår uppgift att vi satt helt tysta, alla åtta damerna! När vi fikade blev vi däremot verbala allihop. Kursen började klockan sex och slutade kvart över nio. Tiden bara flög iväg. Jag längtar redan till nästa lektion.


På dörren längst bort har jag tejpat upp resultatet av den första lektionen i färglära. Syns det dåligt på så långt håll? Det är meningen. När det blir något som jag vill visa kommer jag att fota på betydligt närmare håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter