onsdag 27 oktober 2010

Rosor och rödspättor




När maken kom hem i fredags kväll, överraskade han mig med en underbar blomsterbukett. Det var tio praktfulla gula rosor stora i blomman, stjälkarna 75 cm långa och tjocka som mina lillfingrar. De står fortfarande lika fint.

Jag hade fixat en riktig festmåltid. De två rödspättorna, som jag köpt på Mölle Fiskrökeri, vägde tillsammans nästan 1,5 kg. Jag stekte dem på mitt största stekjärn i hälften margarin och hälften rapsolja. Därefter brynte jag rätt så mycket champinjoner i grova bitar och lade bredvid fisken på en långpanna, drösslade över en näve klippt dill och skickade in det i ugnen. Till detta mjölig kokt potatis, skirat smör och grönt. En flaska vitt vin från Alsace, Pinot Gris från 2008 gjorde smaklökarna överlyckliga.

Hela helgen förflöt utan speciella övningar, men det var ju fint väder så vi promenerade.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter