torsdag 21 oktober 2010

Nej! Det snöar i dag på Måltidens dag.

Klockan halv elva i förmiddadags när jag var ute och gick kom den första snön inrullande i mörkgrå moln från den danska sidan. Det är på tok för tidigt. Nåja den smälte så fort den nådde marken.

Läst i HD i dag. "I dag firas Måltidens dag. Det är en dag att uppmärksamma den gemensamma måltidens betydelse för trevnad, gemenskap och social utveckling samt förstås smakens njutningar."

På tal om ovanstående så blev jag och ett tiotal andra funkisar på "Friskis" bjudna på en utsökt lunch i dag. Det var Suchada, hon kommer från Thailand och är en av våra medlemmar, som dukade upp två olika soppor, en gryta med kött och grönsaker och till detta naturligtvis ris. Allt smakade fantastiskt fräscht och gott. Sådan mat skulle jag vilja lära mig laga till. Lite eller inget kött, mycket grönsaker inget salt eller socker. Men ändå, det smakade salt av fisksåsen och rejält kryddigt trots att hon varit återhållsam. Hon tog hänsyn till våra otränade smaklökar.

Jag var väldigt dämpad i går på grund av Gittans allt för tidiga frånfälle. Det har hållit i sig i dag också - men livet går vidare.

Den här skulle Gittan ha gillat.
"Jag vill inte ta ställning till frågan om himmel eller helvete. Jag har nämligen vänner på båda ställena."
Mark Twain

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter