tisdag 26 april 2011

Påsk med konstrundan i rekordvärme



Den här Påsken har nog slagit alla väderrekord. Strålande sol, svag vind och runt 20 grader varmt, hela påskhelgen.


Påskafton körde jag och tittade på konst, maken föredrog att jobba i trädgården. Sedan satt han och njöt i solen med en kall bier. Det var han väl värd.


Konstrundan i nordvästra Skåne drar mycket folk. 150 konstnärer öpnar sina ateljéer under tiden 22 april - 1 maj. Överallt var det mycket folk, inte minst i Mölle där jag fick snurra runt ett tag innan jag lyckades hitta en parkering. Alla uterserveringar var fullsatta och vid glasskioskerna var det kö.


Påskdagen kom våra kompisar Lena och Lars och hämtade oss, sedan körde vi och tittade på konst, bland annat i Glumslöv. Vi såg mycket bra konst men vi var också överens om att en del konst bara var konstig.


Lars och Janne förundrades över några små tavlor. De bestod av en utklippt liten plåtbit dekorerad med en liten tråd eller närjeltråd som hängde lodrätt eller fäst från ett hörn till ett annat, monterade på en vit panå och med en liten smal träram. Hela tavlan mätte ca 15 gånger 15 cm och de kostade 600 kr stycket.


Grabbarna sa att de hur enkelt som helst kunde göra sådana konstverk minst lika bra, om de bara får inspiration - och gärna lika bra betalt.


Själv lovade jag storsint, i ett svagt ögonblick, att jag skulle måla ett antal tavlor och hänga ut någonstans. Jag kan nog, utan att skryta säga att jag kan måla något som inte skulle bli sämre än en del av det vi tittade på. Så, antingen får jag sätta igång och planera för en kommande utställning - eller hoppas på att de har kort minne.


På hemvägen körde vi in och hälsade på Lennart och hans förtjusande fru samt inspekterade deras nyinköpta hus.


Eftersom det var så varmt kunde vi sitta i trädgården och äta lite tapas innan vi gick in i vårt uterum och åt middag. Maken och jag bjöd på rökt sik. Både den och såsen uppskattades, ja den var jättegod.


Annandag påsk körde vi och hämtade båten som stått installad. Nu står den på infarten utanför vårt hus. Jag fick ta fram symaskinen och laga två sömmar som gått sönder på kapellet. Sol,vind och saltvatten tar hårt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter